fredag 20 augusti 2010

Saliga äro de ideologiska

Lite då och då får jag frågan vad jag följer för ideologi och så gott som varje gång blir folk förvånade när jag svarar att jag inte har någon ideologi. Detta kräver naturligtvis en förklaring, så jag bestämde mig för att skriva ner den här för allas bedrift.

Vilken ideologi du än väljer så säger den i kort ”om vi bara tänker på det här sättet så blir allt snälla skogstroll och grön el.” Sedan försöker man sätta valfri ideologi i system och så går allt käpprätt ner i diket på ett eller annat sätt. Att det går fel beror inte på den fina tanken utan på att systemet blev fel. Så istället för att ändra ideologin tycker jag själv att det är bättre att strunta i ideologin och bara titta på systemet vad som gick snett. Så jag väljer att läsa på, analysera systemet, försöka komma på nya idéer (ofta i samband med diskussion), kritisera och börja om. Så det är ett ständigt arbete som aldrig tar slut. Du kan inte avfärda något bara för du inte gillar det utan måste bemöta allt med öppet och kritiskt sinne. Vilket är ett väldigt vetenskapligt tillmötesgående. Antagligen kan jag säga att detta är min ideologi.

1 kommentar: