fredag 24 juli 2009

Konsten att läsa tankar

Jag har nyss läst ut denna bok av Henrik Fexeus. Den lär ut hur man läser av och styr andra människor. Handlar väldigt mycket om kroppspråk, hanterandet av olika känslor, hur man kan vända en annan persons eller sin egen sinnestämning, känna igen lögner, flörtknep, hantera en anställningsintervju eller vilken tänkbar situation som helst där du vill få fram en idé. En sån där bok som är fylld med sånt som man inte visste att man redan kunde, eller som man visste att man inte kunde. :)

Efter bara några sidor i boken så börjar man se väldigt mycket mer hos människor som tidigare var helt osynligt för ens medvetande. Den är väldigt smart skriven med lite humor här och där. Ibland retar man sig på att han kan beskriva ett fenomen i vårt beteende bara för att i nästa stycke använda det till att styra dig som läsare. Irriterande men väldigt underhållande. :)

Mycket lättläst i alla fall och skriven så man faktiskt har nytta av det rent praktiskt. Det tar naturligtvis tid. Det krävs trots allt att man tränar på sakerna i verkligheten innan det fastnar. Inget i boken är något som han själv har hittat på utan det finns en lång lista på hela 41 böcker som han använt som källmaterial. Så denna bok lär mer ut (som han själv säger) grunderna inom ämnet.

Känner själv att jag har haft ganska roligt den senaste tiden vid varje möte jag har med människor nu för tiden, eftersom jag ser mycket mer än innan och kan roa mig med hur jag kan styra folk utan att dom märker någonting. Det gillar jag! :)

Ni behöver inte gå oroliga, det går inte att styra folk till vad som helst. Dessutom är det ganska sällan som jag finner något behov av att kontrollera någon. ;)

4 kommentarer:

Peter Bergman sa...

Heh. Typiskt Hinken. Hur är det tänkt att du ska kunna styra andra människor då?

Peter Bergman sa...

Vill också läsa den nu :-) Pocketboken är billig, men vill ju helst ha den inbundna. Har du den?

Hinken sa...

Jag har den inbundna. :)
Du kan låna den om du vill. Den handla mer om att kunna läsa av folk än att kontrollera dom. Och utifrån kunskapen den lär ut är det svårt att styra folk åt nått annat håll än vad som är positivt för båda. :)

Peter Bergman sa...

Börjat läsa den. Intressant hittils. Verkar vara en bok som hjälper oss förstå varandra bättre. Medvetet slipa på det vi redan kan och gör.