tisdag 5 maj 2009

Alkohol görs exotiskt

Innan ni läser detta vill jag vara tydlig med att jag förespråkar absolut inte att det är bra att börja dricka alkohol i tidig ålder. Så ingen får för sig det. Det jag vill förtydliga den här gången är hur många uppmuntrar minderåriga till att dricka alkohol genom att totalförbuda det för dom.

Föräldrar vill ju inte att deras änglar ska bli alkoholiserade stordrickare. Dock är det just vad vissa uppmuntrar till när dom ger sina barn totalförbud till att dricka. Speciellt om förbudet inte motiveras. Genom totalförbud får de för sig att det där med alkohol verkar häftigt och spännande. Självklart vill man då utforska den delen av livets gåtor. Innan var man förbuden att se våldsamma filmer, efter fyllda 15 vill man till nästa nivå! Framförallt för ungdomar som vill provocera sina föräldrar blir dragkraften näst intill oemotståndlig. Alkohol görs exotiskt och spännande helt enkelt!

Det är naturligtvis svårt, men inte omöjligt för dom att få tag på alkohol. Föräldrarna köper inte ut och affärerna säljer inte till minderåriga. Det gör att alkohol är nått som är svårt att komma över. Så när man väl får tag på det måste man passa på och dricka ordentligt! Jämför med fettisdagen! Då ska man passa på och äta massa semlor eftersom man bara gör det en gång om året! Resultatet blir naturligtvis att ungdomar blir jättefeta....fulla! Många av dom tror naturligtvis att de är fullare än vad de egentligen är.

Jämför man med en person som fick öl av föräldrarna utan att ens be om det så är mentalitet betydligt annorlunda. En öl är en öl. Inget mer, inget mindre, inget ovanligt. Det är den typen jag hör till. Gud vad redig jag är! Tänk om alla var som jag! Vad bra allt skulle vara! ;D Men för att ge ett exempel på vad jag själv erfarat från flera förfester då jag var 18-19 år:

Bekant: -Har du öl?!
Jag: -Öööhh..... ja?

Bekant: -Kan jag få en?!
Jag: -Har du ingen egen?

Bekant: -Nej! Det hade varit jättesjyst om du kunde bjuda!
Jag: -Öööhh.....visst. Varsågod.

Bekant: -Fan va sjyst!
Jag: -.....Ja, det är lugnt...

Senare har jag alltid sett dessa personer vara helt redlösa, ibland spytt för dom fått i sig för mycket. Själv funderade jag på hur de kunde få i sig så mycket bara på att bli bjudna av andra. Framförallt undrade jag varför dom tyckte det var så speciellt att jag hade egen öl. För mig var det självklart att man hade med sig egen öl att dricka på festerna. Det var först några år senare då jag tänkte tillbaks på det som jag kom på varför. Det är dessutom ett samband jag sett många gånger även vid annorlunda scenarion med annat än öl. Lite allt möjligt faktiskt.

Jag inser att det framstår här som att jag tycker det är ok att föräldrarna ska köpa ut åt sina barn, vilket jag antar att jag på ett sätt gör. Annars blir det svårt att lära sina barn hur man dricker sunt när man totalförbuder det för dom. Kan de inte dricka sunt är det med största sannolikhet du som förälder som misslyckats någonstans. Ja, det låter hårt men notera ordet sannolikhet i meningen! Kanske introducerat vad alkohol är och hur det påverkar folk för sent? Att börja prata om alkohol samtidigt som dom själva bestämmer sig för att börja är nåågra år för sent! Genom att prata om det då och då utan att göra någon stor grej av det så avdramatiseras hela fenomenet med alkohol betydligt. Lita inte på att skolan lär ut rätt saker till barnen! Skolan lär ut fakta och statistik, inget annat. Fakta som ”lagen säger” och ”i den här ordningen påverkas delarna i hjärnan”.

För er som tycker att detta låter heltokigt kan jag göra er trygga med att jag har inga barn. Men tala gärna om vad ni tycker i så fall. :)

Om man ska dra mina resonemang väldigt kortfattat så tycker jag att man ska lära barnen sunt förnuft och eget tänkande så de själva kan räkna ut vad de anser är sunt om alkohol, egentligen allt annat också. Hur man gör det spelar ingen större roll, bara man lyckas. Då kanske du som förälder kan lita på dina egna barn?

9 kommentarer:

Peter Bergman sa...

lita* ;)

Ja, det var ju intressant och säkert helt sant. för mig var det också annorlunda. För farsan gjorde det inte så mycket så där var det avdramatiserat. För morsan däremot. Jag blev faktiskt mutad med 1000 spänn om jag klarade att inte dricka innan jag blev 16. Inga problemas. Sen hade jag änna hållt mig ifrån det så länge att jag inte kände nåt behov av att börja heller. Men sen närmade sig studenten och då finns ingen återvändo. :-)

Förespråkar inte att man ska dricka alkohol, men inget som säger att det är trevligt att ha ibland. Heh.

Hinken sa...

Fixade stavfelet. Tack för påpekandet. :)

Ammar sa...

Om du ska dra resonemnaget till sin spets så skulle det innebära att du som förälder även måste "avdramatisera" andra typer av droger (narkotika).
Forskning visar att risken för hög alkoholkonsumtion/alkoholism ökar hos barn som bjuds på alkohol av sina föräldrar.
Jag har dock inget svar på hur man borde göra som förälder, men skolan har definitivt ett ansvar. När det gäller narkotika så finns det stora brister i skolundervisningen. Eleverna lär sig i princip att all narkotika är (livs)farlig, men inget om skillnaderna. Det är t.ex. relevant att lära sig om den extremt stora skillnaden mellan hur farligt cannabis respektive heroin är.

Peter Bergman sa...

När vi gick i skolan fick vi se fina bilder på tobaksskador. Därför röker inte jag. Sen luktar det helvete med. Och är inte bra för hälsan. Liksom aldrig förstått grejen med det. Men det är väl det där med "det spännande outforskade", frigöra sig lite och uppleva något extraordinärt. Tonåringar är ju i regel deprimerade :-P Människan är konstig....

Hinken sa...

Det är ju en skillnad i att alkohol är ju en accepterad drog, vilket gör att hur man än gör så kommer barnen för eller senare dricka ändå. Man måste inte bjuda sina barn på alkohol heller, det räcker troligen att man nämner nått om alkohol lite då och då. Jag tror själv inte heller på metoden "Varför inte ta och smaka lite?" Det finns alltid olika sätt.

Annika sa...

En ska man kan göra som förälder i den frågan är ju faktiskt att föregå med gott exempel. Att inte bjuda barnen på alkohol innan 18 tycker jag är en självklarhet men det måste nog avdramatiseras för att det inte ska bli något häftigt och förbjudet att smyga med. Det gäller ju även föräldrarna. Visa hur man har ett vettigt förhållande till alkohol som förälder innebär ju också att inte bli dyngrak och spy i en buske när man dricker (ex på midsommar då det ofta är barn med och ser hur de vuxna beter sig). Utan faktiskt dricka med måtta även i vuxen ålder. Och nej jag har inte heller några barn så jag vet inte om det går att efterleva denna teori jag har men jag tror på den iaf ;)

Dan sa...

Jag tycker om full.

Rebecca sa...

Håller helt med Annika.
Föregå med gott exempel som vuxen men inte bjuda innan barnet är 18. De kompisar jag hade som drack tidigt var mest de som fick av sina föräldrar.
/Rebecca

Anonym sa...

Alkohol till ungdomar är ofta men inte alltid nåt "extra". Nykterhetsfanatiker är som alla fanatiska människor-vill frälsa värden med det de tror på!? Kan det vara det som skapar motsatsförhållandet mellan axeptans-tolerans-avspändhet och mistänksamhet-frånvaro av tillit samt misstro i förhållandet till vår trots allt vanligaste drog.