måndag 27 april 2009

Länge leve modern teknik!

Igår var jag hos föräldrarna och fernissade morföräldrarnas träbåt. Viktigt för historien är att jag hade lagt över nyckelknippa och mobil i arbetsbyxorna. När jag sedan på kvällen kom hem till mig och stoppade ner handen i fickan för att gräva fram dörrnyckeln så kände jag att fickan var tom! ”NEJ!” Tänkte jag med vidöppna ögon och en munrörelse som ville svära! Ner med handen i andra fickan för att se om mobilen var där! Min nästa tanke var inget som hade fått uttalas i kyrkan...
Nycklar och mobil låg kvar i arbetsbyxorna hos föräldrarna! Sent på söndag kväll går ju inte en buss och det tar ca 30 min att gå mellan mig och mina föräldrar, vilket var vad jag hade gjort! Hade ingen lust alls att gå fram och tillbaka!

”Vad finns det för andra lösningar?” frågade jag mig. Jag kanske kan låna någon annans mobiltelefon på gatan? Jag har dessvärre provat detta förr och folk brukar inte vara så samarbetsvilliga på den iden. Tanken dyker upp: "Jag har ju min bärbara dator med mig! Jag har ju trådlöst nätverk och bor bara på andra våningen! Routern står dessutom intill ett öppet fönster i lägenheten. Klart värt ett försök!” Jag knallade runt huset, lokaliserade mitt fönster och satte mig på en trappa alldeles intill. Fram med datorn och koppla in mig på mitt eget nätverk! Jag får kontakt! Yes!

Under tiden som jag sitter där kommer en kvinna förbi som är ute med sin hund. Det kändes som att hon måste undra varför jag sitter där med datorn, så jag förklarar naturligtvis det lustiga med det hela. Hunden fick inte för sig att hoppa upp och dregla på min dator. Bra!

Japp! Så vidare med att logga in på MSN! Säger hej till några kompisar och ser vem som svarar först! Person A säger hej tillbaks! Jag frågar om han kan göra mig en tjänst, förklarar varför och ber honom ringa min far. Han ringer och min far letar upp mina saker och tar bilen på en gång för att lämna dem! Länge leve modern teknik! :)

Hade inte det funkat hade jag naturligtvis frågat någon på gatan om jag kunde låna deras mobil ändå. I värsta fall hade det inte funnits något annat alternativ än att gå tillbaka.

4 kommentarer:

Annika sa...

hihi jag gillar din logik, men det vet du redan ;)

Anna sa...

Haha, så jäkla skönt! ;D

Peter Bergman sa...

Haha.. grymme. Borde skaffa trådlöst snart asså. Trots risken. :D Ska bara hitta en bra router. Du hjälpa.

Magnus Nygren sa...

Hipp Hipp Hurra