måndag 13 april 2009

Skolan förstörde din syn på teater

Ja, så är det! Jag har på egen hand gått på teater många gånger, både med skolan och under fritiden. Alla pjäser som jag sett till vardags har alltid varit roliga och spännande. Medan de som skolan ordnade var alltid tråkiga. Varje gång! Många jag pratat med som gillar teater brukar ha samma erfarenhet, förutom de som bara sett på teater via skolan. Dessa personer brukar enbart ha åsikten att teater är tråkigt.

I nio fall av tio när skolan ordnar någon teater blir det alltid nått som handlar om mobbning. Vilket visserligen är bra tänkt och nyttigt för de små liven. Kunde dom bara inte välja pjäser som faktiskt är roliga att se också? Vore det inte smartare att berätta för dom att mobbning är dåligt på annat sätt och se till att dom lär sig gilla teater istället? Låt dom exempelvis se Shakespear! Lämpligare pjäser går väl knappt att finna för att introducera nån för teatervärlden? Jag har sett flera av hans pjäser och dom var jättebra allihop! När jag såg En Midsommarnatts Dröm skrattade jag och hela publiken så det var nog fler än jag som fick ont i magen! Definitivt en pjäs som är lämplig för barn. Det finns en anledning till att Shakespear har blivit känd och inte är det för han är dålig. ;)

Sedan finns säkert fler saker att ta hänsyn till som jag inte känner till. T.ex. kan jag tänka mig att skolan gärna beställer en billig teater, skolan är ju inte känd för att ha överflöd på pengar. Eller att skådespelarna kanske är gröna. Nått misslyckas dom uppenbarligen med i alla fall. I värsta fall tänker de vuxna att barnen lär inte märka om uppträdandet har sina brister och beställer en tråkig och billig pjäs. Tro inte att barn inte märker när det är dålig kvalité! Barn dömer ofta saker för fort dessutom! Har de sett en tråkig pjäs så tycker dom att teater är tråkigt! Har dom sett två tråkiga pjäser så anser dom ha fått sin åsikt bekräftad! Om inte efter första gången! När de till slut går ur nian så har de sett ett antal tråkiga pjäser! Dessutom tar allt för få föräldrar sina barn till teatern. Det finns det säkert tusen anledningar till varför det är så. De kanske bara inte tänker på att teater finns?

Det är väldigt synd tycker jag för teater är väldigt roligt. Det är en väldigt levande och bra form av historieberättande och en del av vår kultur. Detsamma gäller andra ämnen i skolan. Själv tyckte jag att historia var mördande tråkigt men har upptäckt (tack vare TV faktiskt) att det faktiskt är ett väldigt intressant ämne! Stefan & Christer skulle jag däremot personligen inte vilja upplyfta som kvalitativ teater. :P

4 kommentarer:

Peter Bergman sa...

Jag har sett några teaterföreställningar, och jag vet att nån var kul iaf. Vet dock inte vilken. Shakespeare skulle man ta å se, ja! Om man fick chansen. Kan inte alla hans pjäser, men visst var han grym. Hans ordförråd var ju dubbelt så stort som gemene man på sin tid. Han uppfann ju en del ord och uttryck som senare togs i bruk. Skulle vilja se den där pjäsen eller vad det är som heter Grottmannen.

Anna sa...

Stefan & Christer är väl klassat som buskis och inte riktig teater, de stimulerar inte direkt intellektet...
Jag kan nog minnas att jag sett några bra pjäser genom skolan, men det är fler som vart riktigt usla.
Teater är kul, och gillar du teater tycker jag du ska kolla in Pusterviksteatern vid Järntorget i Göteborg.

Anonym sa...

Varför säga "jag har sett,osv"Det finns teater av olika sorter i flera städer, typ sopp och lunch teater, de är välbesökte och inte för att de är tråkiga. Teater kan vara fritid på många sätt, dels som åskådare men även som aktör, spelar inte vi alla lite teater för våra närmaste ibland?

Hinken sa...

För att jag talade från min egen erfarenhet. :)
Jag menar inte nånstans att teater skulle vara dåligt, snarare tvärtom. Det jag menar är att skolorna skickar eleverna till tråkiga pjäser, vilket de flesta har erfarenhet av.
Lyckligtvis upptäcker de flesta i senare ålder att teater är rätt kul ändå, men alla gör inte det.