torsdag 3 september 2009

Mitt svar på egoism

Som de flesta vet, eller vet efter att läst detta, så går det inte att utföra en enda handling utan att på något sätt vara egoistiskt. Du jobbar i grunden för din egen vinning. Du hjälper andra för att du själv mår bra av det. Även om du inte vill göra vissa saker får du efteråt en belöning i att veta att du gjorde vad som var rätt. Rätt så ofta finns det en belöning bakom varje handling, det är denna belöning som du är ute efter. Hur kul är det att veta att allt du under hela din livstid kommer göra är för din egen skull och aldrig för någon annans?

Jag har funderat lite på den frågan och det jag kan komma fram till är att ska jag nu ändå bara göra egoistiska handlingar så vill jag helst göra sådana som gynnar andra också. Då är man i alla fall flera som delar på kakan. :)

Det går naturligtvis inte att alltid göra det, man får göra så gott man kan så ser man vad det blir av det.

Inga kommentarer: