torsdag 26 november 2009

Zeitgeist


Jag har nyligen tittat igenom båda Zeitgeistfilmerna. Dessa filmer är vardera på två timmar som kortfattat kan sägas handla om hur vår värld styrs. Själv ansåg jag dom vara väldigt intressanta. Jag har hört en del om dom utan att egentligen veta vad dom handlar om. Nu efteråt förstår jag varför folk pratat om dom. Efter att sett den första får man en känsla av att ha vaknat upp ur en bubbla och ser samhället för vad det verkligen är. Att då slänga sig över den andra filmen är svårt att motstå.

Kritisk som jag gärna vill vara, oavsett hur mycket jag tycker om sådant som spelar på mina åsikter, kan jag inte låta bli att notera hur mycket av filmernas innehåll som både stämmer och som troligen inte stämmer. De är trots allt konspirationsfilmer och allt som sägs stämmer inte eller har svaga källor. De ska tas med ett skopa salt men jag rekommenderar gärna folk att se dom just för att de är goda objekt att träna sitt kritiska tänkande på.

Det är lite svårt att förklara vad dom handlar om utan att berätta alltihop men jag ska göra ett försök till att ge i alla fall en vag bild. De är uppdelade i kapitel varav den första filmen har tre: Religion, 9/11 och det monetära systemet. Den andra filmen går in djupare på det monetära systemet och styckar upp detta i flera kapitel. Den röda tråden genom filmerna är hur världen styrs. Dock ska man inte avskräckas av att det handlar mycket om ekonomi eftersom dom förklarar på ett tydligt och lättförståeligt sätt. De får även in bra inslag av filosofi och livsåskådning.

För er som använder bittorrent finns filmerna att laddas ner gratis från deras hemsida. Svensk textning finns att ladda ner här. För er som inte har lust att ladda ner filmerna finns de med svensk textning på Google Video här:

Zeitgeist The Movie – Final Edition
Zeitgeist Addendum

5 kommentarer:

Peter Bergman sa...

Har sett delen om religion i första filmen. Det var väldigt intressant. Och som du säger är det svårt att vara kritisk till saker som stämmer överens med ens egna uppfattningar. I filmen verkar han väldigt säker på att Jesus-myten bara är astrologi och menar att det var väldigt vanligt på den tiden, och att romarnas nedtecknande av "kristus" bara betydde "den smorde" eller vad det var, vilket kunde utgöra ett hot mot den romerska ordningen då det kunde leda till uppror (oavsett om det var en person eller inte).

Sen vet jag inte om man kan använda bibeln som källa för Jesu tortyr och död... Det var ju nån annan snubbe, nån mördare, som Pilatus skulle ha erbjudit fri ist för Jesus men folket ville ha Jesus. Så är osäker på om jag ska hålla med om att Jesus bara var en astrologisk myt, eller om han funnits och så har historieberättare gjort sitt. Men det är ju helt klart lite lustigt att det finns en RAKA med gudar som fötts 25 dec och dött och återuppstått, osv osv osv :-P Och detta tror alltså Loren på... our saviour! The sun! He loves us! xD

(Solen är för övrigt maskulinum /han/ i de indo-europeiska språken jag känner till. Månen däremot är femininum /hon/)

Hinken sa...

Det är ju fullt möjligt att ett gäng gubbar i ett försök att få kontroll över människor tog ett gäng riktiga snubbar som fick spela jesus och lärjungar. Ett sätt att marknadsföra sig så man tar över en symbol. Ungefär som nazisterna till viss del tagit över den svenska flaggan som sin symbol.
Sedan är det latinska namnet för fiskarnas tecken "Pisces". Uttala det och försök övertyga mig om att det INTE låter väldigt likt Jesus.
Som jag såg det så var filmens första kapitel bara roligt vetande. Bevis som säger att kristendom inte stämmer finns det så man drunknar i dom ändå. Det är bara att läsa bibeln. ;)

Peter Bergman sa...

Haha.. javisst. Ändå verkar det finnas folk som läser bibeln och ändå tror på det.

Just det... pisces. Det får mig att tänka på de gamla fonetikreglerna för hur språk utvecklas. P blir F, F blir V... V blir B (tror jag)... osv :-)

Latinska pisc(es) blev i germanskan fisk(r) eller typ :-)
Det är inte jättelikt "jesus", tycker inte jag. Uttalas "piskes", iaf på klassiskt latin.

Hinken sa...

Ok. Jo, du kan mer om språk än mig så jag får lite på det. ;)

Peter Bergman sa...

Lite du på de!