måndag 9 november 2009

På tal om talet om svininfluensan

Jag har från början varit väldigt skeptisk till huruvida denna influensa är så farlig som den sägs vara. Media har ju en pålitlig tradition att förstora upp allt till absurdum. Samtidigt är det naivt att tro att influensan inte är i alla fall lite otrevlig att få på sig. Så jag gick in här för att se om jag kunde finna mer pålitlig fakta om ämnet. Mycket riktigt var det som jag anade. För er som inte har lust att läsa på Wikipedia kan jag sammanfatta här kort:

Influensan är som en helt vanlig influensa. Vaccinet är samma vaccin som använts sedan 50-talet med en liten ändring som alltid görs regelbundet för att anpassa vaccinet eftersom sjukdomar som vi vet utvecklar sig regelbundet. Denna influensas namn kommer från en felbenämning som media gjorde i början när de rapporterade de första fallen, sedan har namnet fått stanna eftersom det har en skrämmande och rubrikskapande effekt.
Heter det att göra en höna av en fjäder?

Det som man egentligen är rädd för är att så många ska sjukskriva sig samtidigt att det kommer bromsa omsättningen i samhället samt att vårdcentralerna kan bli överbelastade. Så är du inte i riskgruppen så finns det ingenting att bekymra sig för förutom att du löper en liten risk att må dåligt i några dagar. Själv väljer jag att fortsätta tvätta händerna efter toalettbesöken, som jag ändå alltid har gjort.

5 kommentarer:

Haedil *HUMOR BLOGG* sa...

ja du dom flesta förväntar sig ju att man ska blogga minst tre gånger per dag,hehe så jag har vart riktigt dålig vettu :))

Hinken sa...

Heh, jag blir lika fundersam varje gång folk svarar på mina kommentarer till dom på min sida. ^^
För att folk som läser här ska förstå så länkar jag till http://crazyhumor.blogg.se/2009/november/jag-maste-bara-fixa-mitt-liv-innan-jag-fixar.html
Det jag menade, vilket jag ändå får känslan av att du förstår, är att den förväntningen har du antagligen själv satt på dig. Du ger dig själv en skyldighet gentemot andra som du sen måste fullfölja. Eftersom en sådan skyldighet som att blogga minst tre gånger om dagen egentligen inte har något syfte så blir resultatet ofta att den ger dig onödig stress som i sin tur leder till att du en dag antagligen lägger ner bloggen för du inte orkar.

Ammar sa...

Svenska staten skrev avtal med ett stort läkemedelsbolag och förband sig att köpa 18 miljoner doser av "budget-versionen" om Svininfluensan nådde en viss pandeminivå (global utbredning). Nu sitter politikerna där med 2 doser per person och måste få oss att ta dom, annars vore det ju bortkastade pengar. Bortkastade pengar tycker naturligtvis inte den parasitära läkemedelsindustrin att det är.

Hinken sa...

Nä, det är klart. Det blir fina pengar för det företaget.

Peter Bergman sa...

Hehe... i skolan finns det lappar på alla dörrar på toaletterna om "den nya influensan". Någon hade kladdat på en av dem där det stod "DU MÅSTE VARA RÄDD". Lite kul.. :-)