tisdag 13 juli 2010

En smygtitt in i framtiden

Eller en tillbakablick på dåtiden. Min aktivitet på bloggen verkar gå stötvis men än så länge känner jag ingen torka på vad jag kan skriva om. Jag ska bara skriva det också. Jag har äntligen börjat komma igång med att läsa högen med böcker som jag bestämt mig för att plöja igenom. Med tanke på att hälften är lånade så är det ju bra att jag kommit igång nu.

Just nu läser jag Marxist-Leninistisk Grundkurs för Kommunistiska Partiet. En bok jag inte rekommenderar då den till största del svartmålar borgerligheten utan att ge några konkreta förklaringar vad det är dom gör som är så dumt. Jag tycker visserligen redan att kapitalism är dumt men bara det räcker inte så långt som argument. Jag ska försöka orka mig igenom resten av boken i alla fall. Dock hittade jag något som var lite intressant angående dialektisk materialism. Detta ämne kommer jag säkert skriva om någon gång i framtiden då jag faktiskt läst om det men här följer en liten förklaring av ordet dialektik direkt taget ur boken:

"Ordet dialektik kommer från grekiska ordet dialego, som betyder att samtala, att polemisera. Med dialektik förstod man i antiken konsten att uppnå sanningen genom att avslöja motsägelserna i motståndarens resonemang och övervinna dessa motsägelser. I antiken ansåg en del filosofer att det bästa medlet att få fram sanningen var att avslöja motsägelserna i tänkandet och sammanstötningen mellan motsatta meningar."

2 kommentarer:

Peter Bergman sa...

Yeah :)

Ammar sa...

Svartmålningen av borgerligheten är medveten. Författaren går i polemik med borgerligheten, därför måste argumentation vara riktad på ett visst sätt, istället för att förhålla sig neutral. Lenin förklarar det i metaforen att man måste böja staven åta andra hållet för att den ska räta på sig, om du hänger med på vad som menas.