torsdag 26 mars 2009

Bebisar förstår mer än vad vi tror

Detta är en liten kul berättelse som en före detta arbetskamrat berättade för mig. Den handlar om hans barn så jag tänker inte avslöja varken hans eller deras identitet mer än deras kön. Jag hoppas det är ok. :)

Han har tre barn. Den mellersta brodern är på grund av handikapp tvungen att kommunicera med teckenspråk. Den första dottern fick ju därför inte lära sig teckenspråk förrän hon var runt 3-4 års ålder. Den yngsta dottern fick på grund av att hela familjen redan pratade med händerna lära sig det från början.

Lärde hon sig prata tidigt? Verkligen! Med händerna då förstås. Föräldrarna kunde säga nått med ord till henne och hon svarade med teckenspråk. Det var ju väldigt praktiskt för hon skrek aldrig när hon ville nått utan visade med händerna istället. Hur bra som helst tyckte föräldrarna men helt plötsligt tänkte dom på hur mycket som antagligen hade sagts när den första dottern var bebis som kanske inte skulle ha sagts. :)

Så tänk på det alla som har eller nån gång kommer skaffa barn! Dom vet vad ni säger! ;)

5 kommentarer:

Peter Bergman sa...

Intressant. En kollega till mig berättade typ samma sak om en gorillaunge som berättade med teckenspråk hur han saknade sin mamma och hur jägare dödade hans familj, osv.

Inväntar kommentar från Jessica som är insatt i det hela ;-)

Anna sa...

Det klart att teckenspråk kan vara bra samtidigt som en talet nog blir ganska försenat.
Det är nog samma sak som barn som lär sig gå tex i 8 månaden, hos de barnen kommer talet senare, och självklart tvärtom. vanligast är man runt 1 år när man lär sig gå och mamma pappa talet kommer ofta runtomkring. jag har ju några barn runt omkring mig och den ena lärde sig gå tidigt, ovanligt tidigt som ovan, och för honom tog det längre tid att prata. men nu rullar allt på som vanligt, tom mer än så.

Hinken sa...

Nu spekulerar jag bara men det känns som teckenspråket lika gärna kan hindra talet som du säger. Samtidigt kan jag tänka mig att det stimulerar barnet till att kommunicera mer så talet kommer tidigare. Har ingen möjlighet att ta reda på hur det var med det här barnet som jag berättade om heller.

Annika sa...

Ofta är det så att om barn är tidiga med utvecklingen på ett område blir de försenade med utvecklingen på ett annat men i slutändan brukar det gå jämnt ut om man stimulerar barnet på den nivå det är och inte försöker få barnet att göra mer än vad det kan. Sen är det så med människor att vilket språk man än talar är det pasiva ordförådet större än det aktiva. Man förstår helt enkelt fler ord än vad man använder.

Magnus Nygren sa...

Det finns vetenskapliga undersökningar som visar att ju mer föräldrar gestikulerar när barnen är små desto större ordföråd får barnen när dom blir äldre.

En skolklass använda TSS (Tecken som stöd) vid sin utbildning och eleverna lärde sig snabbare än sina äldre klasskamrater som inte använda den traditionella utbildningsmetoden.

På ett kontor fanns det under en tid handikappade personer som hjälpte till. För att förtydliga sattes det upp bilder på alla dörrar och skåp. Bilderna föreställde vad som fanns i skåpen och vem som arbetade i vilket rum. Det roliga var att den ordinarie personalen började arbeta effektivare.