tisdag 24 mars 2009

Min egna teori om lightprodukter

Roligt att man får så mycket respons bara av att säga: "Hej! Jag har startat en blogg". :) Känns som folk har förväntningar på mig så då får jag väl starta med något smart. Därför får ni höra min egna teori som förklarar varför man blir tjock av light-produkter. Många tror att man blir fet av fett. Detta är bara en ordlek som många lurar sig på. I alla fall, here goes:

Till att börja med fungerar vår matsmältning som så att när du matar din magsäck med mat så smälts maten. ”No shit” tänker du nu men många känner inte till mer än så här. När maten bryts ner så omvandlas den inte utan den hackas bara upp i mindre bitar. Samma sak som du gör när du skär upp maten på tallriken men nu är det på molekylär nivå och med en kemisk metod. Samma resultat skulle nås om du hade in mikroskopisk kniv och hackade maten. Jag tror de flesta kan lista ut varför kroppen gör så här: för att lättare kunna tillgodose sig näringen. Samtidigt ska man veta att kroppen inte är en så exakt maskin. Väldigt många bitar passerar genom magen för stora för att kunna tas upp och går då rakt igenom och kommer ut på andra sidan. Usch, så äckligt!

Nästa steg i teorin då: Det är stor skillnad på fett och fett. Tvål och bensin är bra exempel på fetter som inte är nyttiga att äta. Mjölk är nyttigt! Det är däremot skillnad på blå som röd mjölk, inte bara i fettmängden utan även fettformen. Bara formen på olika molekyler kan påverka egenskaper kraftigt. Det kanske bästa exemplet på det är grafit och diamant som de flesta känner igen från kemin i skolan. Båda ämnena består av rent kol men molekylstrukturen skiljer sig betydligt. Tillbaks till mjölken!

Om vi inte skulle göra någonting med mjölken när den kommer från kossan så skulle fettmolekylerna vara väldigt stora. Nu är Arla så otroligt onda att de kör mjölk och fett genom filter och grejer för att ge oss den finaste mjölken som modern teknik kan erbjuda! Den fettsnåla mjölken filtreras hårdare genom mekaniska galler och detta galler gör att fettet hackas upp i mindre beståndsdelar. Känner ni igen den principen från matsmältningen? Metoden är annorlunda men resultatet detsamma. De fettsnåla produkterna filtreras dessutom hårdare. Så när du häller i dig blå mjölk så är fettet redan så finhackat att kroppen egentligen inte skulle behöva bryta ner det för att kunna plocka upp det. Det vet ju inte magen om så den bryter ju ner maten som vanligt före upptagningen. Det gör att inte en enda fettmolekyl kommer undan utan istället utspelar det sig en scen i din mage som påminner om War of the Worlds där magsyran är utomjordingarna. :)

Dricker du däremot den röda mjölken med större fettmolekyler så måste kroppen hantera fettet först och mycket blir inte tillräckligt nedbrutet. Ja, det är min teori men förutom den så har vi ju sedan detta med mättat och omättat fett också. Feta produkter innehåller i princip alltid en större mängd av de nyttiga fetterna än de fettsnåla grejerna osv.

Kom ihåg att detta är fullständigt min egna teori men jag känner några personer som också kommit fram till samma sak och jag grundar den på sånt som jag har lärt mig i skolan. Om någon har mer fakta som stärker eller bryter mot den så vill jag gladeligen höra det. Gärna med källanvisning eller i alla fall nämna var ni fått reda på det. Jag kommer nån gång lägga ut en annan teori som är en fortsättning på denna men den står även på egna ben.

15 kommentarer:

Annika sa...

Hej Hinken.
Det skulle vara väldigt intressant att se om du har hittat något mer belägg om din mjölkfettsteori eller om det är vår fars fördommar om den du reproducerar. Det ha tjatar om är nämligen en artikel i Illustrerad Vetenskap som skrevs någons stans på 80 - början av 90 talet (vad jag vet, inget definitivt fakta). Vilket sedan har omvärderats och inte hittats några vidare belägg för. I slutändan det som gör oss feta är att vi stoppar i oss mer mat än krippen kan hantera. Sen om det då råkar vara bensin som kroppen har väldigt svårt att hantera kommer slutet väldigt fort ;)

Hinken sa...

Det har faktiskt ingenting med vad vår far har sagt utan baseras på det jag lärt mig från hemkunskapen, Biologi A och Kemi A. Jag har kvar biologi- och kemiböckerna långt ner i en låda så jag kan gräva upp det igen. Det är i alla fall väldigt grundläggande kunskaper jag baserar det på och sedan har jag slagit ihop kunskaperna och tänkt lite själv.
Sedan är kostlära en väldigt luddig vetenskap där "experterna" ofta är idrottsmän som tar reda på information själva på samma sätt som jag själv gör. Det finns egentligen bara två riktiga vetenskapliga undersökningar som säger någonting angående ämnet och de säger båda att man blir smal av fet mat men då har de inte förklarat varför utan bara konstaterat att så är det. Men vetenskapen jobbar som så att först konstaterar man hur saker ligger till, sedan försöker man förklara det.

Peter Bergman sa...

Jag håller med och emot dej. Alltså, mjölken från kossorna är ju väldigt fet, så den kanske skulle stämma bättre in på din teori... men den röda 3%-iga mjölken kanske redan är såpåss gallrad så allt tas upp ändå? Och även om allt från lättmjölken tas upp så kanske det fortfarande är mindre än om man dricker fetare mjölk. I övrigt stämmer det ju att maten kommer ur baken om den inte hinner finfördelas tillräckligt.

Hinken sa...

Ja du, det vet jag inte för jag har inte resurser till att ta reda på det själv utan tillförlitar mig till skolboken. :)
Om du t.ex. äter en ko så från det att kon levde till att din kropp har brutit ner den så fick du bara i dig 10% av den ursprungliga näringen och energin. Samtidigt tror jag inte det påverkar så mycket när den "feta" mjölken bara är på 3% och den lätta på 1,5% eller vad den är. Det är desto större skillnad på creme fraiche. Kom inte ihåg siffrorna där men har för mig att den feta är på 34% och den lätta på 15% eller nått sånt.

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annika sa...

I slutändan är det ändå: så länge du stopar i dig mer energi än du gör av med går du upp i vikt! och tvärt om, sen om man vill bli fet på fett eller kolhydrater eller proteiner så är det eget val. Jag väljer CHOKLAD *mums*

Peter Bergman sa...

Lättmjölk är 0,5, mellan 1,5 och standard 3. Minimjölk på 0,1.

Jo, jag håller med Annika. Dock bör inte fettintaget överstiga 20% (el. max 30%) av ditt totala intag av kcal av hälsomässiga själ (kärl osv). Sen är det ju känt att man blir tjock av kolhydrater om man inte förbrukar dem. Proteiner är det som är svårast att få i sig tillräckligt av om man inte tar tillskott. Anledningen till att man bör få i sig kolhydrat efter träning är för att kroppen inte ska vända sig till proteinet för förbränning - proteinet ska ju bygga! ;-) Därtill är fett mycket rikare på energi och jag tror det är segare att förbränna med (kolhydrat används ju som primär källa - speciellt vid hård/snabb ansträngning, även tänkande visst).

Jag gled änna iväg lite.

Hinken sa...

Jag vet att min teori inte håller helt för som Peter säger så har den antagligen inte så stor inverkan som krävs för att den ska vara avgörande.
Jag håller också med Annika men det är inte helst sant för olika saker är olika svårt för kroppen att bryta ned. Du får i dig mer av kokt havregryn än av torr havregryn t.ex.
Det är detta som också är så luddigt med kostlära för det finns i princip aldrig några bevis till något utan det är bara självutnämnda experter som talar, även om de flesta av dom vet vad dom talar om. Det enda som ÄR bevisat är att man blir smal av att äta fet mat. Och röra på sig så klart. :P

Peter Bergman sa...

En läkare som sa att en high-fat-low-carb-diet skulle få folk smalare blev av med sin läkarlegitimation tror jag, eller iaf fick hon kritik från massa professorer. Det låter motsägelsefullt men det är kanske så. Ändå undviker folk fett då man tror/känner på sig att det kommer lägga sig runt magen... men den stora boven är nog de snabba kolhydraterna som man inte gör av med. Jag har inte vågat testa nån sån diet, och jag vet inte hur heller... fett fett... hm

Hinken sa...

Dom två vetenskapliga undersökningarna var väldigt omfattande. Flera tusen testpersoner fick tilldelat vilka dieter dom skulle hålla under 10 år. Undrar om inte den andra undersökningen pågick under ännu längre tid. :/
Men dels vill folk inte ta in det för det låter konstigt. Sen har man ju inte kommit fram till varför än men forskarna är inne på ensymer och testar vad jag vet.
Man ska inte få för sig som en kompis mamma i alla fall. Hon fick för sig efter den första rapporten att det var nyttigt att äta rent smör med grädde på. :)

Peter Bergman sa...

Haha... mm, låter ju vettigt. :-)

Annika sa...

Min man rekomenderar boken "Näringslära för högskolan" om man vill fördjupa sig mer i ämnet.

Hinken sa...

Ok, den boken ska jag leta upp. :)

Magnus Nygren sa...

Om man tittat i affären på alla som köper lightprodukter så är majoriteten av dom väldigt runda om magen.

Annika sa...

Hihi en mycket observant iaktagelse Magnus :D