fredag 16 oktober 2009

Karismakoden

Ännu en bok som jag läste ut för inte så länge sedan. :)

Karismakoden av Eva Kihlström kan sägas tar upp samma saker som Konsten att läsa tankar men med annad vinkel och syfte. Upplägget är även totalt annorlunda, det beror naturligtvis på att det är en annan författare. Medan Konsten att läsa tankar lär ut hur du läser av medmänniskor till vardags lär Karismakoden ut sådant som du kan ha mer nytta av när du talar inför en grupp.

Bokens upplägg går mycket ut på att analysera tal av kända och viktiga personer och få ut vad som var bra eller dåligt och vad vi kan lära oss av det. Jag upplevde denna bok som betydligt flummigare än Konsten att läsa tankar men det står faktiskt bra saker då och då. Till exempel lärde kapitlet om kroppsspråk ut i princip ingenting förutom hur otroligt bra och viktigt det är att kunna dessa saker. Enda lärdomen författaren faktiskt ger är saker som ”sträck på dig”. Medan kapitlet om egen inställning och attityd innehöll många kloka saker. Som hur din attityd smittar av sig både på dig själv och andra. Det tar författaren många ord för att säga egentligen ganska lite. Ändå kändes den läsvärd och gick både snabbt och lätt att läsa igenom. Kanske hade jag tyckt att den var betydligt bättre om jag inte hade läst Konsten att läsa tankar innan då vissa saker tas upp i båda böckerna. Ändå känns det som de båda kompletterar varandra.

2 kommentarer:

kockajäveln sa...

intressant blogg!:)Allt bra?

Hinken sa...

Tackar! :)
Jo, det är allt bra. Kul att få fler som följer min blogg. :)